ZWANGERSCHAP

Klachten tijdens de zwangerschap

De gebruikelijke zwangerschapsklachten zullen bij elke vrouw en bij elke zwangerschap verschillen. Belangrijk is om goed naar je lichaam te luisteren en tijd te nemen voor de veranderingen van je lichaam.

Aambeien
Veel vrouwen krijgen last van aambeien tijdens en na de zwangerschap. Het gewicht van de baby oefent druk uit op de bloedvaten van de anus. Hormonale veranderingen doen vatbare aderen opzwellen. De baarmoeder drukt tijdens de groei van de baby de darmen steeds meer samen. Dit kan de passage verstoren. Het gevolg daarvan is verstopping (zie onder). Heb je ondanks alle maatregelen toch erg last van jeuk, pijn of andere irritaties, probeer dan een warm bad of gebruik
juist ijs tegen zwellingen. Er zijn verschillende aambeimiddelen die tijdens de zwangerschap en periode van borstvoeding zonder probleem gebruikt kunnen worden.

Acupunctuur en zwangerschap
Acupunctuur kan in de zwangerschap soms goed helpen. Er zijn verschillende klachten die goed kunnen reageren op acupunctuur zoals bijvoorbeeld misselijkheid, carpale tunnel klachten, gebroken vliezen in combinatie met het uitblijven van weeenaktiviteit etc . Acupunctuur wordt afhankelijk van je verzekering wel, gedeeltelijk of niet vergoed. Wij werken veel samen met Mevr. Kwee Sjok Lan uit Wilnis tel: 0297-241540

Bandenpijn
Bandenpijn kan tijdens je hele zwangerschap voorkomen. Je voelt de pijn vooral links en rechts onderin je buik, doortrekkend naar je liezen. De pijn kan zeurend zijn of stekend vooral na een plotselinge beweging. Bandenpijn kan geen kwaad, het wordt veroorzaakt door de banden die de baarmoeder op zijn plaats houden. In de zwangerschap groeit je baarmoeder en de banden worden daardoor opgerekt, dit geeft soms pijnklachten.

Bloedverlies
Als er sprake is van bloedverlies in het eerste trimester van de zwangerschap dan brengt dit veel onzekerheid met zich mee. Je bent bang dat je een miskraam zal krijgen. Er zijn echter vele andere (niet verontrustende) oorzaken voor het bloedverlies: innesteling van het vruchtje, bloedverlies na inspanning, vrijen of moeizame ontlasting. Mocht je alleen maar een beetje bloedverlies hebben en geen buikpijn dan ziet het er meestal redelijk gunstig uit. Krijg je daarentegen eerst bloedverlies en komt daarna een menstruatieachtige pijn opzetten dan lijkt de prognose minder goed.
Afhankelijk van de mate van bloedverlies en/of buikpijn en de duur van je zwangerschap kijken we het meestal een dag aan. Mocht het bloedverlies ruim toenemen of komt er buikpijn bij dan zullen we, indien al mogelijk, echografisch laten kijken of we een oorzaak kunnen vinden voor het bloedverlies. Neem wel altijd even contact met ons op zodat we op de hoogte blijven.

Brandend maagzuur
Door een ander hormoon, progesteron, ontstaat o.a. verslapping van de sluitspier van de maag. Hierdoor kan het zuur dus makkelijker omhoog. Als je baby groeit, komt je maag wat in de verdrukking. Vermijd vet en gekruid eten, koolzuurhoudende dranken, koffie, alcohol en sigaretten. Ga slapen met een extra kussen en probeer op je linkerzij te liggen. Bij de drogist kun je Antagel, Maalox of Regla-PH halen als je ondanks alles toch veel last blijft houden. Mocht je staaltabletten slikken, zorg dan dat er geruime tijd zit tussen de inname van de ijzertabletten en de antagel. Ze werken elkaar namelijk tegen.

Carpale tunnel klachten
Het carpale tunnel syndroom treedt op wanneer er door zwelling een verhoogde druk op je polszenuw wordt uitgeoefend. Wanneer de druk van de zwelling groot genoeg is om de functie van de zenuw te verstoren, kunnen gevoelloosheid, een tintelend gevoel en pijn ontstaan in de hand(en) en vingers. Het kan helpen om polsbeschermers te gaan dragen met name in de nacht; hierdoor verandert de stand van je hand waardoor de klachten iets afnemen. Acupunctuur kan bij deze klacht ook goed helpen.

Dikke enkels
In de zwangerschap zijn je bloedvaten wat slapper. Het is moeilijker om het bloed terug te pompen vanuit je benen omhoog naar je hart. Daardoor krijg je dikke enkels. Ga liggen met je benen omhoog, masseer ze, blijf in beweging (lopen werkt al behoorlijk) of zet de koude douche op je benen. Steunkousen kunnen ook helpen.

Harde buiken
Tijdens de zwangerschap voel je de spieren van de baarmoeder af en toe samentrekken. Dit worden ook wel “harde buiken” genoemd. Een harde buik ontstaat vaak bij inspanning of na vrijen en verdwijnt weer als je je ontspant. Af en toe een harde buik tot maximaal 10 op een dag kan geen kwaad. Gebeurt dit vaker dan is dat een teken dat je het rustiger aan moet doen. Neem een warm bad of leg een warme kruik tegen je buik. Harde buiken kunnen geen kwaad zolang ze niet te veelvuldig en niet pijnlijk zijn. Mocht dit wel het geval zijn en ben je nog geen 37 wkn zwanger neem dan contact met ons op.

Hartkloppingen
Doordat je in de zwangerschap veel meer bloed moet rondpompen, kan je na het oplopen van een trap of bij het opstaan van de bank last hebben van hartkloppingen en een benauwd gevoel krijgen. Dat is niet abnormaal.
Hoofdpijn, misselijk en vlekken zien
In je zwangerschap kun je vele klachten hebben. Ze horen erbij, maar sommige klachten zijn een waarschuwingsteken. De combinatie hoofdpijn en misselijkheid in de tweede helft van je zwangerschap hoort niet. Het kan te maken hebben met je bloeddruk. Neem contact met ons op. Ook visusklachten (vlekken zien) kunnen ontstaan. Hiervoor geldt hetzelfde: neem contact met ons op.

Moeheid
In het begin van de zwangerschap ben je vooral moe door de veranderde hormoonhuishouding. Ook kost het groeien van de baby erg veel energie. Het beste is er maar aan toe te geven: vroeg naar bed, een dag vrij en wat leuke dingen doen. Het dalen van het ijzergehalte is normaal in de zwangerschap. Pas bij een zeer lage waarde kan dit vermoeidheid veroorzaken. Wij controleren het ijzergehalte bij de 1e controle, bij 30 en 37 weken.

Misselijkheid
Hormonale veranderingen, met name de toename van het hormoon HCG, veroorzaken misselijkheid. Vaak wordt de misselijkheid na de derde maand minder, dan neemt de placenta de productie van de hormonen over. Eet regelmatig kleine beetjes zodat je maag niet leeg is. Gebruik al iets voor het opstaan: een kopje thee of een beschuitje. Kies voor licht verteerbaar voedsel. Bij forse klachten kan medicatie worden gegeven of acupunctuur worden toegepast. Een goed homeopathisch middel is Okugest van VSM. Mocht je erg veel afvallen en zelfs geen vocht meer kunnen binnenhouden dan moet je contact opnemen met de huisarts. Soms is een opname in het ziekenhuis geïndiceerd.

Pigmentvlekken
Door de zon kunnen er tijdens de zwangerschap bruine vlekken in je gezicht ontstaan (zwangerschapsmasker). Vermijd zoveel mogelijk de directe zon door bv. in de schaduw te zitten en gebruik een hoge beschermingsfactor zonnebrandcrème. Ook gebruik van de zonnebank kan deze vlekken geven. Na de zwangerschap verdwijnen deze vlekken meestal wel weer.

Rug- en bekkenpijn
Tijdens de zwangerschap veranderen je gewicht en houding en worden de bekkengewrichten meer beweeglijk. Dat kan soms rugklachten of pijn in het bekken opleveren. Bepaalde oefeningen kunnen helpen om je rugspieren te versterken. Ook zwemmen is goed voor je rug. Een goede houding kan de
klachten verminderen, dus zorg dat je bij het bukken of tillen goed door je knieën buigt. Draai als je uit bed komt eerst op je zij en druk jezelf daarna zijwaarts omhoog. Als je er elke dag last van hebt en het belemmert je in de dagelijkse dingen dan is het verstandig om naar een fysiotherapeut te gaan. Hiervoor heb je geen verwijsbrief nodig.

Spataderen
De veranderde hormoonspiegels maken de vaatwanden slapper waardoor de klepjes in de aderen soms niet goed functioneren. Daarbij kan de terugstroom van het bloed uit de benen naar het hart door de groeiende baarmoeder minder goed verlopen.
Deze aderen komen meestal voor aan de benen. Forse spataderen kunnen klachten geven zoals een vermoeid, loom en zwaar gevoel, rusteloze benen en zelfs pijnklachten. Met name vrouwen die een staand beroep hebben, kunnen hier last van hebben. Via de huisarts kun je eventueel steunkousen laten aanmeten, waardoor de klachten kunnen verminderen.
Spataderen kunnen ook in de schaamlippen voorkomen. Ze veroorzaken soms pijnklachten of een “zwaar” gevoel. Meld het ons even als je denkt dat je in de schaamstreek last hebt van spataderen.

Vaak plassen
Tijdens de zwangerschap moet je vaker plassen. Naarmate de baarmoeder groeit, komt er meer druk op je blaas en daardoor heb je sneller het gevoel dat je moet plassen. Als je echt heel vaak aandrang voelt om te plassen of onbegrepen buikpijn hebt, kan dat komen door een blaasontsteking. Breng dan voor alle zekerheid een middenstroom van de ochtendurine ter controle naar de huisarts.

Vaginale afscheiding
Vaginale afscheiding neemt vaak toe tijdens de zwangerschap. Dat is normaal. Als de afscheiding toeneemt, klonterig wordt en deze gaat gepaard met jeuk, pijn of branderig gevoel, kan het om een vaginaal schimmeltje gaan. Hiervoor moeten soms medicijnen voorgeschreven worden.

Verstopping
De hormonen kunnen ervoor zorgen dat je darmen minder goed werken. Ze kneden de ontlasting moeilijker voort, met als gevolg dat je ontlasting langer in de darmen blijft en gaat indikken. Door harder persen kunnen aambeien ontstaan. Drink veel en blijf in beweging. Eet vezelrijk, groente en fruit en sla het ontbijt niet over. Dit brengt de darmen op gang. Je kunt daarnaast ook gebruik maken van manna-vijgensap van het merk Salus, Psyllium vezeltabletten (verkrijgbaar bij Good for You) of dagelijks gebroken lijnzaad toevoegen aan je voeding. Eventueel kan je huisarts lactulose voorschrijven.

Verloskundigen de Ronde Venen